Framtidens Coca-Cola-flaska visas på trädgårdsmässa...
Coca-Colas PlantBottle-prototyp tillverkad av 100 procent bioplast visas upp på mässan Nordiska Trädgårdar...
Prototypen PlantBottle 2.0 är till 100 procent tillverkad av plast från återvinningsbart växtmaterial.

När mässan Nordiska Trädgårdar öppnar den 21 april på Stockholmsmässan i Älvsjö, kommer Coca-Cola Sverige att visa upp ”morgondagens flaska” – en plastflaska till 100 procent tillverkad av växtmaterial!
Flaskan, som är en vidareutveckling av den uppmärksammade bioplastflaskan PlantBottle, är en prototyp, som The Coca-Cola Company tagit fram tillsammans med bioteknikföretaget Virent. Den tillverkas med hjälp av en patenterad teknologi, som konverterar natursocker från växter till plast.


Det var 2009, som Coca-Cola lanserade sin PlantBottle, som bestod av cirka 30 procent bioplast, tillverkad från rörsocker, och resten oljebaserade PET.
PlantBottle blev mycket uppmärksammad och finns i dag på de flesta av Coca-Colas marknader världen över. Uppskattningsvis har  över 35 miljarder flaskor tillverkats och distribuerats i nästan 40 länder. Sedan 2010 använder Coca-Cola i Sverige PlantBottle-flaskor, som består av återvunnen plast, ny plast samt upp till 30 procent växtbaserad bioplast.

Vid världsutställningen Expo Milano 2015 presenterade Coca-Cola Company versionen PlantBottle 2.0, som är en flaska till 100 procent tillverkad av återvinningsbart växtmaterial. Det är den flaskan, som nu visas upp i Stockholm i samarbete med digitala trädgårdsmagasinet Rabarber Trädgård.

”Den hundraprocentiga PlantBottle skapades för att visa att den här teknologin är möjlig. Det kommer dock att ta tid att skapa den infrastruktur och produktion, som krävs för att lansera teknologin fullt ut på marknaden. Men sådana här innovationer är nödvändiga för att vi ska nå våra klimatmål, men också för att näringslivet, som är beroende av plast, ska uppnå sina utsläppsmål”, säger Rönnaug Vinje, hållbarhetschef på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar väntas locka mer än 55.000 trädgårds- och odlingsintresserade till Stockholmsmässan. Årets tema är ”Tillbaka till naturen” och under de fyra utställningsdagarna 21 – 24 april kan besökarna ta del av vackra växter, kreativa designidéer, de senaste trädgårdsprylarna, intressanta föredrag, smarta odlingslösningar – och en ny Coca-Cola-flaska!


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2016-04-20

Packnews Sponsors
OBS! Du som prenumerar på nord emballage / packnews.se får nu tillgång till extramaterial som ej tidigare funnits på sajten.
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS 2016
ETIKETTEN I FOKUS 2016
REGISTER PARTNER
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
MEST LÄST
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
RPC