Nu måste handlarna informera om plastpåsars miljöpåverkan
Från 1 juni måste alla, som säljer eller ger bort plastbärkassar, börja informera kunderna om miljönackdelarna med plastpåsar och hur man ska minska påsförbrukningen.
Svensk Handel har tagit fram dessa exempel på hur informationsskyltar till kunderna kan vara utformade.

Initiativet ”One Bag Hagit” lanseras av klädjättarna H&M, KappAhl och Lindex.

Från och med i dag, den 1 juni, gäller en ny EU-förordning, som innebär att alla, som säljer eller ger bort plastkassar, ska informera konsumenten om hur plastkassar påverkar miljön samt om fördelarna med färre kassar och hur vi kan minska antalet kassar.
Samtidigt börjar också tre stora svenska klädföretag att ta betalt för sina bärkassar och parallellt uppmana kunderna att använda kassar, som kan återanvändas gång på gång.


Idag använder varje person i EU ungefär 200 plastkassar per person och år. Målet med den nya lagen är att minska förbrukningen av plastbärkassar generellt och att förbrukningen av tunna plastbärkassar senast den 31 december 2019 ska ha sjunkit till 90 plastkassar per person och år. Vidare ska förbrukningen senast den 31 december 202 vara nere i högst 40 plastkassar per person och år. 

Den svenska förordningen om plastbärkassar (2016:1041) säger att verksamheter och aktörer, som yrkesmässigt tillhandahåller plastbärkassar till konsumenter, har informationsplikt om plastbärkassars miljöpåverkan.
Det innebär att de från och med 1 juni 2017 ska informera konsumenter om:
* plastbärkassars miljöpåverkan
* fördelar med en minskad förbrukning av plastbärkassar
* åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen av plastbärkassar

De tre stora svenska klädföretagen H&M, KappAhl och Lindex kommer inte bara att nöja sig med att informera om plastkassarnas miljörisker utan de kommer också från och med i dag att ta betalt för de bärkassar, som deras kunder sedan länge vant sig vid att få gratis.

Initiativet kallas ”One Bag Habit” och förutom initiativtagarna H&M, KappAhl och Lindex har också flera andra företag i detaljhandeln anslutit sig.

”One Bag Habit” vill bidra till minskad konsumtion av påsar och till en ökad medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan. Därför börjar medlemmarna ta betalt för sina påsar och allt överskott från försäljningen av påsarna kommer att gå till ändamål, som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt. 

”Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet”, säger de tre initiativtagarna i ett gemensamt uttalande.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2017-06-01

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
återvinning Bärkassar EU Miljö Övrigt Plast plastavfall plastpåsar

Packnews Sponsors
OBS! Du som prenumerar på nord emballage / packnews.se får nu tillgång till extramaterial som ej tidigare funnits på sajten.
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS 2016
ETIKETTEN I FOKUS 2016
REGISTER PARTNER
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
MEST LÄST
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
Mobergs
Dynatec
Speedpac
RPC